کلمات کلیدی سئو یا SEO Keywords چیست؟
کلمات کلیدی سئو، عباراتی هستند که مردم برای پیدا کردن چیزی که به دنبال آن هستند در باکس جستجوی گوگل وارد میکنند. پس اگر ما بتوانیم کلمات کلیدی مناسبی را برای سئوی محتوای سایت خود پیدا کنیم، به زودی لینک اول گوگل خواهیم بود.
انواع کلمات کلیدی
کلمات کلیدی سئو یا کلیدواژه اصلی برای سئوی وب سایت، به سه دسته تقسیم میشوند:
- کلیدواژههای سرشاخه یا Head: کلیدواژههایی که فقط یک کلمه هستند. مثل سئو.
- کلیدواژههای متوسط یا Mid tail: کلیدواژههای دو کلمهای که به آنها کلیدواژه متوسط هم میگویند. مثل سئو سایت.
- کلیدواژههای بلند یا Long tail: کلیدواژههای که به آنها کلیدواژه طولانی هم میگویند و سه کلمه یا بیشتر هستند. مثل سئو سایت وردپرسی.
انتخاب کلیدواژه پرجستجو برای سئو سایت
اما کدام یک از این کلیدواژهها(Head/Mid tail/Long tail) برای سئوی سایت ما مناسبتر است؟
پیشنهاد میکنیم بیشتر از کلمات کلیدی سئو طولانی یا کلیدواژههای Long tail استفاده کنید. بخصوص اگر در اوایل کار خود هستید. چرا؟ به سه دلیل.
اول اینکه رقابت با رقبایی که با کلیدواژههای یک کلمهای یا دوکلمهای در صفحه اول گوگل هستند، کار سختی است.
دوم اینکه میتوانیم در کلیدواژههای طولانی، کلیدواژه یک کلمهای و دوکلمهای که جستجو میشوند را نیز داشته باشیم و در نتایج جستجوی مخاطب با این کلمهها هم باشیم.
سوم اینکه وقتی در کلیدواژه طولانی اول شویم، گوگل به ما کمک میکند تا در کلیدواژههای یک و دو کلمهای نیز رتبه اول شویم.
یک ابزار فوقالعاده برای انتخاب کلیدواژه
با استفاده از سایت فوقالعاده Keywordtool.io میتوانید کلمات کلیدی سئو مناسب و پرجستجو را انتخاب کنید تا سریعتر لینک اول گوگل باشید.
ابتدا در قسمت جستجوی این سایت کلیدواژه مدنظر خود را وارد کنید و دکمه جستجو را بزیند. این سایت لیست کلمات کلیدی سئو که بیشتر جستجو شدهاند را به ترتیب از جستجوی بیشتر تا کمتر را به شما نمایش میدهد. سپس شما میتوانید کلیدواژه مناسب برای سئو سایت خود را انتخاب کنید.
در صورتی که امکان خرید اشتراک از این سایت را داشته باشید، همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید، برای هر کلمه کلیدی چهار شاخص زیر را نیز در اختیار شما میگذارد که در انتخاب کلمات کلیدی سئو مناسب کمک زیادی به شما میکند.
Search Volume: تعداد جستجو برای این کلیدواژه در ماه چقدر بوده است؟
Trend: میزان جستجوی یک ماه اخیر این کلیدواژه در طی سال به چه صورت بوده است؟ جستجوی این کلیدواژه بیشتر شده یا کمتر شده است؟
Average CPC(Cost Per Click): مجموع مبلغ پرداختی تبلیغ دهندهها برای پیشنهاد این کلیدواژه در گوگل ادز (Google Ads). این موضوع به شما کمک میکند تا متوجه شوید که این کلیدواژه سودآور بوده است یا نه.
Competition: این شاخص میزان رقابت روی این کلیدواژه را بر اساس سه شاخص بالا، متوسط و کم به ما میدهد که کمک زیادی در انتخاب کلیدواژه مناسب برای سئو به ما میکند.
یک مثال واقعی از انتخاب کلیدواژه مناسب برای سئو یک سایت فروشگاهی
اجازه بدهید روند انتخاب کلمات کلیدی سئو برای صفحه محصول تیشرت یک سایت فروشگاهی لباس مردانه که به او مشاوره میدهم را مثال بزنم.
کلیدواژههایی که برای صفحه محصول تیشرت جدید این سایت انتخاب کردیم، به صورت زیر است:
یک کلمهای یا Head: تیشرت
دو کلمهای یا Mid tail: تیشرت پسرانه
سه کلمهای یا Long tail: تیشرت پسرانه جدید/ تیشرت پسرانه جاکوب/ تیشرت پسرانه رنگ سال
ما کلیدواژه تیشرت پسرانه جدید را انتخاب کردیم. شاید تعداد مخاطبانی که تیشرت پسرانه جدید را جستجو میکنند نسبت به 2 کلید واژه دیگر کمتر باشند، درعوض رقابت کمتر است. درنتیجه نرخ کلیک روی لینک این صفحه محصول بیشتر شد و این موضوع باعث افزایش ترافیک و فروش این سایت نیز شد.
منبع: Rezapirooz.com
پیروز باشید